Ideali ljepote u cijelome svijetu
Ljepota je šarolik koncept koji je tijekom povijesti i u različitim kulturama prolazio kroz stalne mijene. Od antičke predodžbe pa sve do modernih trendova ideali ljepote odražavaju se ne samo na razini estetskih preferencija nego i na socijalnim, kulturnim i povijesnim razvojima. Od antičkih ideala ljepote pa sve do prostora modernih medija bacit ćemo pogled na koncepte ljepote diljem svijeta i kako su se tijekom vremena mijenjali.
dm-drogerie markt
Vrijeme čitanja 5 min.
•
20.05.2024.
Što su ideali ljepote?
Ideali ljepote stari su koliko i čovječanstvo. Već su stari antički pjesnici slavili ljepotu određenih božica i stvarnih žena koje bi ovjekovječili u obliku statua ili slika. Među najpoznatija antička djela ubrajaju se Miloska Venera i bista egipatske kraljice Nefertiti. No slavili su se i muški ideali ljepote pa su se isticala mišićava tijela grčkih i rimskih bogova, dok su se egipatski faraoni uljepšavali raskošnim perikama i make upom.
Neki ideali ljepote gotovo da se tijekom vremena i nisu mijenjali. Tu se misli na pravilne crte lica, lijepo oblikovane usne i čistu kožu. S druge strane, drugi ideali ljepote, neprestano su se mijenjali. Oblikovali su ih, na primjer, umjetnici koji su svojim slikama definirali što se smatra “lijepim” ili poznati trendseteri određene epohe.
Ideali ljepote u mijeni vremena
Najpoznatiji primjer promjenjivosti ideala ljepote u zapadnoj kulturi je predodžba o tjelesnoj težini – pritom se prije svega misli na žene.
Bujni antički ideali ljepote
Rani prikazi, poput poznate Willendorfske Venere, slave dobro zaokružena ženska tijela, koja su vjerojatno dočaravala ideal ženske plodnosti. U antici i kasnije u renesansi, prilično vitak, ali još uvijek okrugao tip tijela dominirao je prije nego što je općenito raskošno barokno razdoblje proslavilo sladostrasna, punija ženska tijela. I danas su simbol tog razdoblja poznate ženske figure kakve je slikao Peter Paul Rubens.
Rani novi vijek s korzetima
Ubrzo nakon toga raspoloženje se promijenilo, jer u ranom novom vijeku od 17. stoljeća naovamo žene su morale imati što tanji struk, a oblikovao se s pomoću čvrsto vezanih steznika. Budući da je odjeća tog vremena ostavljala vidljivima samo lice i dekolte, oni su bili u središtu svih nastojanja za uljepšavanjem. Žene su provodile značajnu količinu vremena uređujući raskošnu kosu i ukrašavajući je nakitom te su nosile jaku šminku.
Ljepota u 20. stoljeću
U 20. stoljeću ideali ljepote postajali su sve kratkovječniji, ne samo zahvaljujući medijima. Jedan od najpoznatijih (i kontroverznih) trendova posljednjih desetljeća su izrazito mršava i dječačka ženska tijela. Početkom 21. stoljeća pokret body positivity pronio je ideju o oslobađanju od ideala ljepote i prihvaćanju vlastitog tijela i njegovih nedostataka.
Ljepota u cijelome svijetu
Ideali ljepote razlikuju se od kulture do kulture, odražavajući različite ideje o ljepoti koje postoje u različitim dijelovima svijeta. Dok se u nekim društvima vitka tijela smatraju privlačnima, u drugim dijelovima svijeta preferiraju se obline i upečatljive crte lica. Osim toga, kulturna tradicija i povijesni utjecaji također igraju ulogu u definiranju ljepote. Na primjer, u nekim autohtonim kulturama u Latinskoj Americi, tetovaže i modifikacije tijela smatraju se znakovima ljepote i snage, dok se u zapadnim društvima nerijetko smatraju poželjnima mladenački izgled i vitka tijela. Globalizacija i standardizacija pop kulture dovode do sve većeg približavanja ideala ljepote. Za muškarce trenutačno popularan izgled osiguravaju globalno popularni sportaši, ali i glazbene i filmske zvijezde. Među ženama je porastao interes za istočnoazijskim idealima ljepote. Na primjer, kawaii make up look iz Japana postaje sve popularniji.
Ideali ljepote kao simbol
Klasični ideali ljepote u drugim regijama svijeta često se temelje na istoj želji za diferencijacijom i impresivnim izgledom kao i kod nas. U hladnoj i kišovitoj srednjoj Europi preplanuli ten smatra se znakom bogatstva jer se preplanuli ljudi doimaju bogatima jer mogu izdvojiti novac i vrijeme za putovanja na odmor. Zato je među mnogima popularno samotamnjenje.
U zemljama u kojima mnoge žene još uvijek rade vani na poljima, situacija je obrnuta: među njima se bijela koža smatra idealom ljepote. Polazi se od pretpostavke da imućne dame ne moraju raditi u polju pa samim time žene bijele kože odaju dojam da su bogate. U Aziji i Africi čak se koriste kreme za posvjetljivanje kože.
U krajevima koji su i dalje pod jakim utjecajem patrijarhata, izrazito ženstvene i zaobljene figure dio su ideala ljepote: bujne grudi i punašna zadnjica, često u kombinaciji s izrazito tankim strukom. Time se još više žele naglasiti razlike među spolovima.
Pojam ljepote neprestano se mijenja
Ideali ljepote stoga su podložni stalnim promjenama. Ono što se danas ili u kulturnom kontekstu smatra lijepim, sutra ili negdje drugdje može biti potpuno drugačije. Trendovi dolaze i prolaze, a samo tijelo nije trend. Treba osvijestiti da prava ljepota dolazi iznutra. To se može postići, na primjer, samouvjerenim izgledom, pozitivnom karizmom i prijateljskim osmijehom.